Sam naziv upućuje
na to da se radi o kavezu sa koga se leti. Naime radi se o kavezu u kome
su umetničko – letački golubovi koji se posle svog umetničkog leta ponovo
vraćaju na taj kavez i ulaze u njega. Suština je u tome da se ovaj kavez
može transportovati – nositi na bilo koje mesto gde će golubovi leteti i
ponovo se vraćati svom kavezu. Naravno, kada kažemo na bilo koje mesto,
ne treba to bukvalno shvatiti, ne može se kavez staviti između dve višespratne
zgrade i očekivati od golubova da se spuste na njega posle obavljenog leta.
Letački kavez podrazumeva da se trening i takmičenje umetničko – letačkih
golubova obavlja na terenu na kome u blizi nema visokih građevina, visokog
drveća, tj šume. Idealno mesta su livade ili žitna polja, međutim ni to
nije obavezno. Potrebno i dovoljno je da to bude brisan prostor prečnika
bar 100 m. Recimo – fudbalsko igralište. Na tom prostoru golubovi umetničkog
leta koji su dobro istrenirani, odradiće svoj let i besprekorno se spustiti
na kavez. Izgled letačkog kaveza može biti veoma raznovrstan. Svaki takmičar
pravi letački kavez po svojim potrebama, željama i mogućnostima. Tako imamo
letačke kaveze koji su prilagođeni prevoznom sredstvu a to može biti i bicikl.
Na ovakvom malom kavezu moguće je sasvim korektno istrenirati nekoliko ekipa
umetničko – letačkih golubova. Pošto se ovaj kavez ipak najčešće transportuje
automobilom, potrebno je dakle da pre svega može da stane u gepek automobila.
Neki od ovih kaveza se rasklapaju, neki ne. Ima takmičara koji svoje golubove
transportuju u zatvorenim transportnim kavezima koji se koriste za transportovanje
golubova na izložbe a osim ovog kaveza nose u gepeku letački kavez koji
je rasklopljen. Na licu mesta, letački kavez se sklapa i u njega se stavljaju
letački – takmičarski golubovi. Oni pedantniji, ili bolje rečeno profesionalniji
takmičari imaju još jedan kavez u automobilu kada idu na takmičenje. To
je (takođe rasklopiv) kavez za boravak golubova tokom turnira, pre i posle
leta. Naime, ovi turniri traju i po 3-4 dana + vreme dolaska i odlaska,
što može biti ukupno i 5-6 dana. Ne mogu se takmičarski golubovi toliko
dugo držati u transportnim – zatvorenim kavezima. Zato se po dolasku na
mesto održavanja turnira montira kavez za boravak golubova i golubovi se
iz transportnih kaveza smeštaju u ove kaveze koji su veći i komotniji za
višednevni boravak. U ovom kavezu golubovi se i hrane i poje. Tu su plastične
hranilice i pojilice. Osim toga, veoma je bitna i činjenica da golubovi
čekajući na svoj red za letenje posmatraju druge golubove koji se takmiče
i na taj način upoznavaju teren na kome će i sami leteti. U takmičarskom
pravilniku EFU-a vezano za „letilište“, mesto gde se održava samo takmičenje,
piše da takmičar nema obavezu istog dana kada doputuje da se i takmiči.
Znači omogućuje se golubovima da se odmore ali i da „snime“ teren, bar 24
časa, što je veoma važno. Kada takmičar dođe na red za let, on svoje golubove
vraća u transportni kavez i u gepek automobila, odlazi na letilište, montira
LETAČKI KAVEZ pored ili iza automobila i stavlja golubove u njega. Sudije
za bodovanje prilaze, popunjavaju „Izveštaje o letu“, pre svega brojeve
karika golubova i daju znak za start. Letački kavezi ofarbani su raznim
bojama. Od bele, koja je najzastupljenija, preko svetlih boja (narandžaste,
žute, nebo plave) do ultra ljubičaste itd. Sve se svodi na to da letački
kavez bude što vidljiviji, uočljiviji za golubove u vazduhu, pogotovo kada
su na većim visinama. Znajući da se takmičenja a i treninzi obično održavaju
na travnatim površinama, dakle zelenoj podlozi, treba uzeti boju koja je
dobro uočljiva na ovakvoj podlozi. Čak i boja automobila ovde igra veliku
ulogu jer je i sam auto pored letačkog kaveza jedan od orijentira za letačke
golubove. Pošto su golubovi ptice koje kao i većina životinja „robuju navikama“,
nije poželjno menjati sam letački kavez tokom treninga, niti njegovu boju,
kao ni automobil sa kojim se ide na trening. Jer ove navike, stečene kod
golubova tokom svakodnevnih treninga, moraju biti duboko urezane u njihove
male pametne glave i ne smemo ih zbunjivati nikakvim promenama, osim promenom
mesta treninga. Sve ostalo, pogotovo sam letački kavez, mora biti isto na
svakom treningu: udaljenost automobila od letačkog kaveza, takmičar, odnosno
trener koji obavlja trening, droperi (mamci), zviždanje kojim se eventualno
mame, redosled postupaka tokom samog treninga itd. Ništa se ne sme menjati
ako želimo da golubovi dobro odrade svoj deo posla. Svaku promenu oni uočavaju
i reaguju na nju, najčešće na neželjeni način. Na primer, ako poklopac na
otvoru kaveza nije stavljen dok golubovi sleću, oni neće da slete na letački
kavez, pokušavaju da slete na auto ili pored kaveza. Sve ovo zavisi naravno
i od istreniranosti samih golubova. Oni golubovi koji su bolje pripremljeni,
manje će reagovati na promene, ali će i oni svakako osetiti da nešto nije
u redu. Prilikom jednog treninga desilo mi se da sam zaboravio da ponesem
postolje, tj drvene noge za letački kavez pa sam letački kavez stavio direktno
na travu, pri čemu je on sada bio niži za oko pola metra. Golubovi su to
odmah uočili i nisu hteli da slete na njega. Jednostavno, to je bila promena
na koju nisu navikli. U krajnjem slučaju bitno je čak i kako je takmičar
koji obučava golubove obučen. Bilo bi poželjno da prilikom svakog treninga
nosi istu odeću. Naravno, ovo su već finese, ali i to treba uzeti u obzir.
Kakav god letački kavez bio, bitna je suština: svi takmičarski golubovi
(i droperi i prateći golubovi) moraju pre isteka maksimalnog vremena letenja
a to je 60 minuta za Rolere, Purclere i Tapšače a 30 minuta za Vrtače, Obrušivače
i Igrače, biti unutar letačkog kaveza.