Menu:

  • O nama
  • Adresar
  • Termini
  • Rezultati
  • Takmičarski pravilnik
  • Rase
  • Letački kavez
  • Trening
  • Video
  • Foto
  • Novosti
  • Linkovi
  • Knjiga gostiju
  • Bilten [PDF]
  • Berza

Letački kavez

Sam naziv upućuje na to da se radi o kavezu sa koga se leti. Naime radi se o kavezu u kome su umetničko – letački golubovi koji se posle svog umetničkog leta ponovo vraćaju na taj kavez i ulaze u njega. Suština je u tome da se ovaj kavez može transportovati – nositi na bilo koje mesto gde će golubovi leteti i ponovo se vraćati svom kavezu. Naravno, kada kažemo na bilo koje mesto, ne treba to bukvalno shvatiti, ne može se kavez staviti između dve višespratne zgrade i očekivati od golubova da se spuste na njega posle obavljenog leta.
Letački kavez podrazumeva da se trening i takmičenje umetničko – letačkih golubova obavlja na terenu na kome u blizi nema visokih građevina, visokog drveća, tj šume. Idealno mesta su livade ili žitna polja, međutim ni to nije obavezno. Potrebno i dovoljno je da to bude brisan prostor prečnika bar 100 m. Recimo – fudbalsko igralište. Na tom prostoru golubovi umetničkog leta koji su dobro istrenirani, odradiće svoj let i besprekorno se spustiti na kavez.
Izgled letačkog kaveza može biti veoma raznovrstan. Svaki takmičar pravi letački kavez po svojim potrebama, željama i mogućnostima. Tako imamo letačke kaveze koji su prilagođeni prevoznom sredstvu a to može biti i bicikl. Na ovakvom malom kavezu moguće je sasvim korektno istrenirati nekoliko ekipa umetničko – letačkih golubova. Pošto se ovaj kavez ipak najčešće transportuje automobilom, potrebno je dakle da pre svega može da stane u gepek automobila. Neki od ovih kaveza se rasklapaju, neki ne. Ima takmičara koji svoje golubove transportuju u zatvorenim transportnim kavezima koji se koriste za transportovanje golubova na izložbe a osim ovog kaveza nose u gepeku letački kavez koji je rasklopljen. Na licu mesta, letački kavez se sklapa i u njega se stavljaju letački – takmičarski golubovi. Oni pedantniji, ili bolje rečeno profesionalniji takmičari imaju još jedan kavez u automobilu kada idu na takmičenje. To je (takođe rasklopiv) kavez za boravak golubova tokom turnira, pre i posle leta. Naime, ovi turniri traju i po 3-4 dana + vreme dolaska i odlaska, što može biti ukupno i 5-6 dana. Ne mogu se takmičarski golubovi toliko dugo držati u transportnim – zatvorenim kavezima. Zato se po dolasku na mesto održavanja turnira montira kavez za boravak golubova i golubovi se iz transportnih kaveza smeštaju u ove kaveze koji su veći i komotniji za višednevni boravak. U ovom kavezu golubovi se i hrane i poje. Tu su plastične hranilice i pojilice. Osim toga, veoma je bitna i činjenica da golubovi čekajući na svoj red za letenje posmatraju druge golubove koji se takmiče i na taj način upoznavaju teren na kome će i sami leteti. U takmičarskom pravilniku EFU-a vezano za „letilište“, mesto gde se održava samo takmičenje, piše da takmičar nema obavezu istog dana kada doputuje da se i takmiči. Znači omogućuje se golubovima da se odmore ali i da „snime“ teren, bar 24 časa, što je veoma važno. Kada takmičar dođe na red za let, on svoje golubove vraća u transportni kavez i u gepek automobila, odlazi na letilište, montira LETAČKI KAVEZ pored ili iza automobila i stavlja golubove u njega. Sudije za bodovanje prilaze, popunjavaju „Izveštaje o letu“, pre svega brojeve karika golubova i daju znak za start.
Letački kavezi ofarbani su raznim bojama. Od bele, koja je najzastupljenija, preko svetlih boja (narandžaste, žute, nebo plave) do ultra ljubičaste itd. Sve se svodi na to da letački kavez bude što vidljiviji, uočljiviji za golubove u vazduhu, pogotovo kada su na većim visinama. Znajući da se takmičenja a i treninzi obično održavaju na travnatim površinama, dakle zelenoj podlozi, treba uzeti boju koja je dobro uočljiva na ovakvoj podlozi. Čak i boja automobila ovde igra veliku ulogu jer je i sam auto pored letačkog kaveza jedan od orijentira za letačke golubove. Pošto su golubovi ptice koje kao i većina životinja „robuju navikama“, nije poželjno menjati sam letački kavez tokom treninga, niti njegovu boju, kao ni automobil sa kojim se ide na trening. Jer ove navike, stečene kod golubova tokom svakodnevnih treninga, moraju biti duboko urezane u njihove male pametne glave i ne smemo ih zbunjivati nikakvim promenama, osim promenom mesta treninga. Sve ostalo, pogotovo sam letački kavez, mora biti isto na svakom treningu: udaljenost automobila od letačkog kaveza, takmičar, odnosno trener koji obavlja trening, droperi (mamci), zviždanje kojim se eventualno mame, redosled postupaka tokom samog treninga itd. Ništa se ne sme menjati ako želimo da golubovi dobro odrade svoj deo posla. Svaku promenu oni uočavaju i reaguju na nju, najčešće na neželjeni način. Na primer, ako poklopac na otvoru kaveza nije stavljen dok golubovi sleću, oni neće da slete na letački kavez, pokušavaju da slete na auto ili pored kaveza. Sve ovo zavisi naravno i od istreniranosti samih golubova. Oni golubovi koji su bolje pripremljeni, manje će reagovati na promene, ali će i oni svakako osetiti da nešto nije u redu. Prilikom jednog treninga desilo mi se da sam zaboravio da ponesem postolje, tj drvene noge za letački kavez pa sam letački kavez stavio direktno na travu, pri čemu je on sada bio niži za oko pola metra. Golubovi su to odmah uočili i nisu hteli da slete na njega. Jednostavno, to je bila promena na koju nisu navikli. U krajnjem slučaju bitno je čak i kako je takmičar koji obučava golubove obučen. Bilo bi poželjno da prilikom svakog treninga nosi istu odeću. Naravno, ovo su već finese, ali i to treba uzeti u obzir.
Kakav god letački kavez bio, bitna je suština: svi takmičarski golubovi (i droperi i prateći golubovi) moraju pre isteka maksimalnog vremena letenja a to je 60 minuta za Rolere, Purclere i Tapšače a 30 minuta za Vrtače, Obrušivače i Igrače, biti unutar letačkog kaveza.
Copyright © 2008 Srpski Klub Prevrtača, Vršac